Sammenhængende plan for vejledning

Sammenhængende plan for vejledningen i Vejle Kommune SIDEN ER UNDER OPDATERING,

Vejle Kommune har udarbejdet en sammenhængende plan for de vejledningsaktiviteter der primært knytter sig til 8., 9. og 10. årgang. Det er en plan, der viser de indsatser og undervisningstiltag, der er relateret til, at eleverne kan træffe kompetente valg omkring ungdomsuddannelse eller job.

Den nationale målsætning i Danmark er at 90% skal tage en ungdomsuddannelse inden de fylder 25 år og 10 % skal have fodfæste på arbejdsmarkedet. Derudover har vi målsætningen om at 30% af de unge, der forlader grundskolens 9. og 10. klasse skal tage en erhvervsuddannelsen senest i 2025.

Gennem Den kommunale Ungeindsats (KUI)/ Vejles Unge Vejledning (VUV) samarbejder vi koordineret sammen med kommunens mange aktører for at støtte de unge i at lykkes med at gennemføre en uddannelse eller finde et arbejde.

KUI/VUV er strategisk placeret på vores ”uddannelsesboulevard”, hvor størstedelen af vores erhvervs- og gymnasiale uddannelser samt FGU også er beliggende.

Strategien for den Gode Overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelse understøtter ovennævnte via en fælles retning for, hvordan vi samarbejder om at skabe en god overgang for de unge.

 

Fokuspunkter i Den sammenhængende plan for vejledning

  • Vejledningsaktiviteter

    I Vejle er UU Vejle  ansvarlig for undervisningen i det obligatoriske emne Uddannelse og Job på alle kommunale skoler fra 4. – 9. årgang.

    Karrierelæringsbegrebet er det didaktiske fundament i vores vejledning.

    Vi har udarbejdet en inspirationsvideo til brug for skolens pædagogiske personale omkring karrierelæring.

    • Gennem et nu flerårigt samarbejde med vores tekniske erhvervsuddannelsesinstitution Syddansk Erhvervsskole laver vi forløb for elever på 3. – 6. årgang – vi kalder Byg et Hus. Der løber over 4 år og lærere og elever arbejder på erhvervsskolen med praktiske og teoretiske ting i forbindelse med at opføre et hus i størrelsesforhold 1:100. Hjemme på skolen arbejder de med fagene, der knytter sig til opgaven, så de kan se sammenhængen mellem det praktikske og det teoretiske.
    • Et tilsvarende samarbejde er etableret med vores lokale merkantile ungdomsuddannelse Campus Vejle hvor vi arbejder med Byg en Bussiness.
    • Ligeledes er der udviklet et samarbejde med Social- og Sunhedsskolen et undervisningsfoløb der sætter fokus på, hvad det vil sige at arbejde og beskæftige sig med trivsel og velfærd i hverdagen. Byg trivsel og velfærd er bygget op, så elverne gradvist igennem forløb i 5. 6. 7. og 8.klasse øger deres kendskab til og viden om, hvordan hverdagen er for Poul og Tove Søndergaard, der bliver ramt af sygdommen demens.

    Hver skole i Vejle har tilknyttet en UU-vejleder og en Uddannelse og Job vejleder fra UU Vejle.

    De forestår sammen med skolens ledelse den sammenhængende plan for vejledning.

    Det betyder blandt andet, at alle de forløb, der er obligatoriske, er sikret en sammenhængende plan for både forberedelse, gennemførelse og efterbehandling af de enkelte forløb.

  • 8. årgang

    På 8. årgang er eleverne på introduktionskursus og i obligatorisk praktik.

    • Formålet med aktiviteterne er at give indblik i læringsmiljøet på forskellige ungdomsuddannelser og arbejdsmarkedet.

    Disse forløb kører også med forløb af forberedelse, gennemførelse og efterbehandling, hvor både skole, UU-vejleder samarbejder for at skabe sammenhæng for eleverne.

  • 9. årgang

    • Eleverne tilbydes brobygning efter lovgivningen og i Vejle har vi en model, hvor der kan vælges forløb af 2 og/eller 3 dages varighed.
    • Disse forløb kører også med forløb af forberedelse, gennemførelse og efterbehandling, hvor både skole og UU-vejleder er med til at skabe sammenhæng for eleverne
    • En stor del af Vejles skoler har via deres skolebestyrelse valgt også at have eleverne på 9. årgang i erhvervspraktik.
  • 10. årgang

    Vejle har et 10. klassecenter, UCV, hvor elever kan vælge et kommunalt 10. klassestilbud. Skolen har stor fokus på overgangen til ungdomsuddannelse og har tætte samarbejder med alle uddannelsesinstitutioner. Herunder også om OSO opgaven.

    • Dertil kommer den obligatoriske brobygning af en uges varighed med besøg på to uddannelsesinstitutioner af 2 og 3 dages varighed. Disse forløb kører også med forløb af forberedelse, gennemførelse og efterbehandling, hvor både skole og UU-vejleder er på opgaven med at skabe sammenhæng for eleverne.
    • Skolen har også erhvervspraktik lagt ind i deres forløb.
  • Yderligere tiltag for udskolingseleverne

    • UU forestår i samarbejde med vores uddannelsesinstitutioner hvert år uddannelsesinformationsaften for elever og forældre på 8. – 10. årgang.
    • Vi koordinerer med uddannelsesinstitutionerne deres informationsaftener og Åbent Hus arrangementer. Vi informerer på Aula til både elever og forældre.
    • I efteråret afholder vi uddannelsesmessen "Ud i Fremtiden" for vores elever, der går på vores specialskoler.